Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 26 de novembre del 2018

93. Els raigs del sol

             Els raigs del sol no són el sol. Són efluvis, però, de la naturalesa solar que, encara que diferents del sol, porten els efectes de la seva naturalesa a tots els objectes i als éssers que els reben adequadament. El sol, amb els seus raigs il·lumina, escalfa i fecunda tot allò que abasta amb la força suficient. Cada objecte o cada ésser en resulta beneficiat d’acord amb la seva naturalesa i en proporció amb la seva situació respecte de l’astre rei, en el moment oportú: quan el sol passa per la respectiva regió. Els ésser vius, com els arbres, cerquen amb força exposar-se als raigs del sol tot creixent fins a l’altura suficient, on res no els faci nosa. Els ésser intel·ligents construeixen les seves llars orientades al sol per tal d’obtenir-ne els seus beneficis; i els qui no ho poden fer, cerquen un recer, per beneficiar-se dels efluvis solars. El que acabem de dir és simbòlic (Teologia simbòlica). Adequadament considerat, ens transporta a copsar el misteri d’allò que passa entre l’acció de Déu en nosaltres i la recepció del misteri per part nostra. El Pseudo Dionís afirma: “El símbol opera misteriosament sense que es pugui demostrar i posa les ànimes fervents a la presència de Déu”.
            La  presència de Déu i la seva actuació en totes les creatures és permanent. Ni aquella presència ni la seva activitat són Déu, però el seu impacte sobre cada creatura, a cadascuna segons la pròpia naturalesa, circumstàncies puntuals i disposició receptiva, li causa una aproximació a la naturalesa divina, per fer-la semblant a ella, i d’alguna manera, deïficar-la. És el que anomenem gràcia. Tot avenç de l’home en vers la seva realització personal i l’acompliment del seu destí etern és obra de la gràcia: la presència activa de Déu en l’àmbit de la llibertat personal  humana.
            Tots els mestres espirituals admeten que en el camí de retorn de l’efecte a la Causa, de l’ésser intel·ligent i lliure a Déu, es dóna un triple procés: a) De purificació, que fa sortir de la multiplicitat de les coses externes, per tal de concentrar-se en si mateix i aixecar-se voluntàriament en vers Déu. b) De il·luminació, quan l’anima és il·luminada amb notícies divines a través del discurs racional, i més tard, per plena intuïció intel·lectual. c) De perfecció o d’unió, quan l’ànima és atreta per Déu a la contemplació directa del Bé i la Bellesa infinits en simplicitat i unitat. En tot aquest procés la iniciativa i la força motriu principal ve de Déu. De part nostra l’actitud necessària és de col·laboració, com ho fan els éssers vius respecte del sol: reconèixer la incalculable potència de l’acció divina i la necessitat que en tenim, acollir-la positivament amb gran humilitat, obeir-la amb tota diligència en tot allò que ens demana, oblidar-nos de  nosaltres mateixos i posar tota la nostra atenció i confiança en Déu, que no defrauda ningú, arraconar la nostra pretesa saviesa i les estratagemes espirituals que fins ara hem fet servir. Diu Dionís, l’areopagita: “A tots es manifesta en totes les coses i no hi ha qui el conegui en cap d’elles (...) però la manera mes digna de conèixer-lo (a Déu) s’aconsegueix no sabent”.  
Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada