Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dimecres, 12 d’agost del 2015

Nodriment espiritual (Durant l’any -20)

           El llenguatge bíblic fa us molt sovint de la comparació entre el nodriment físic i aquell espiritual. Potser per suscitar interès, potser perquè s’entengui millor el missatge espiritual. En aquest sentit llegim als Proverbis: <<La saviesa (...) prepara els  seus guisats i els seus vins i fa parar la taula>>. A continuació aclareix que es tracta d’un convit espiritual, quan diu: <<Que vinguin els illetrats. I als qui no tenen enteniment, els diu: “Veniu a menjar el meu pa i a beure els meus vins. Deixeu la vostra ignorància i viureu, i avançareu pel camí del coneixement>>.
            El nodriment del nostre cos és tan imprescindible, que la mateixa naturalesa s’ocupa que el fetus, recent concebut, s’alimenti de la sang de la seva mare i, de manera semblant, cada ésser vivent troba el seu sosteniment al mateix entorn que l’ ha donat la vida. La vida espiritual, sobre tot en el seu vessant sobrenatural, demana la participació de la voluntat lliure, tant per adonar-se de les seves necessitats, com per cercar el seu nodriment i trobar-lo. Diu el salmista: <<Tasteu i veureu  que n’és de bo el Senyor>>. Aquest cercar i trobar el nodriment espiritual trasbalsa l’ordre de la vida física corporal, perquè l’home espiritual ha descobert la seva necessitat de bé, de veritat, de discerniment entre el bé i el mal, d’altruisme i d’amor. Per això passa de vegades allò que llegim en el salm: <<Els rics s’empobriran, passaran fam, però als qui busquen el Senyor no els faltarà cap bé>>. Alguns viuen i potser moren massa tips en el seu cos mentre el seu esperit mor de inanició. D’altres que sofreixen l’escassetat de pa viuen  en l’abundància de nodriments espirituals.

            Dit això, crec que es pot entendre millor el missatge del fragment de Sant Joan que hem escoltat. <<Jesús digué als jueus: “Jo sóc el pa viu baixat del cel. Qui menja aquest pa viurà per sempre>>. La vida de Jesús, les seves ensenyances, el seu amor a tothom, la inaudita esperança que proclama, el seu lliurament a la mort amb sang vessada i la carn triturada, ha acabat tot en vida nova de ressuscitat, i són per a nosaltres, el millor nodriment espiritual que mai no havia conegut la Història. Raó per la qual afegeix Jesús: <<No és com el pa que van menjar els vostres pares. Ells van  morir, però els qui mengen aquesta pa, viuran per sempre>>. Mengem aquest pa quan acceptem Jesús sense condicions i  fem nostre el seu ensenyament; quan ens deixem conduir per ell, al punt de  no viure ja per a nosaltres mateixos, sinó per a Déu i per als altres.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada