Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dimarts, 16 d’agost del 2016

La porta estreta ( Durant l’any – 21 )

            La porta és l’indret per on volem introduir l’itinerari de la nostra vida. L’entrada per la porta es fa per una decisió lliure de la voluntat, perquè ens ha estat donat encaminar la vida cap a on vulguem. La porta estreta té límits: uns muntants i una llinda; i ens porta a un camí estret. L’estretor de què parlem es refereix al comportament ètic i moral, que els americans resumirien en la llei i l’ordre. Nosaltres sabem que aquesta estretor ve marcada per la llei natural, que ve de Déu, i per les lleis positives que ens han donat l’Església o l’Estat, així com per l’experiència de generacions passades. Assenyalar en tot moment la bona direcció, és tasca de la consciència de cadascú. L’objectiu del procés és deslliurar-nos del mal, assegurar-nos la pràctica del bé i conduir-nos a un final feliç de tot el  viatge. D’aquí ve la urgència de l’avís de Jesús: <<Correu, mireu d’entrar per la porta estreta, perquè molts voldran entrar-hi i no podran>>. Perquè ells refusen de cor tota limitació i estretor.
            Són els qui han volgut entrar per la porta ampla i  anar pel camí ample: No volen lleis que limitin les seves pretensions, i aquelles que no poden negar volen adaptar-les als seus gustos i capricis. Diuen que les normes només serveixen per reprimir. Prefereixen màniga ampla i anar sempre per on els ve de gust. No s’adonen que també les autopistes inclouen normes de circulació i que els perills de no obeir-les  poden tenir conseqüències mortals. La  màniga ampla inclou amargors i frustracions inesperades.

            Allò que fem de la nostra vida és en definitiva el que comptarà. En arribar al terme, diran: <<Senyor, escolteu-nos. Ell els respondrà: No sé d’on sou. Lluny de mi tots vosaltres que obràveu el mal>>. El camí estret ha propiciat una vida plaent i ha portat a un final feliç. El camí ample ha significat una vida d’ensurts i desesperances per acabar en un buit sense sentit.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada