Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 8 de setembre del 2014

El perdó ( Durant l’any – 24 )

           El primer moviment humà, davant d’una ofensa greu, acostuma ésser: “ull, per ull i dent, per dent”. És una reacció de venjança, en un fals intent de restablir la justícia. Com si diguéssim, fer justícia en la distribució del mal: “tant mal m’has infligit, tant te’n faré”. Jesús, fill de Sira, diu: <<És odiós irritar-se i guardar rancúnia, però el pecador ho fa i no vol apaivagar-se>>. Així ho féu aquell de l’Evangeli: <<Trobà un dels seus col·legues que li devia uns quants diners, (i no recordant que el rei li acabava de perdonar un gros deute) l’agafà i l’escanyava dient-li: Paga’m tot el que em deus>>.
            El perdó, per contra, que és la virtut dels forts, ens obliga a la serena reflexió, al domini dels primers impulsos i a posar fre al cercle inacabable del  mal. La persona ofesa, si és assenyada i responsable, se sap, ella també, pecadora, y recorda la dita bíblica: <<Perdona als altres el mal que t’han fet, i Déu et perdonarà els pecats quan tu el preguis>>.O aquella altra: <<Pensa en l’Aliança de l’Altíssim, i no tindràs en compte l’ofensa rebuda>>.
            I, si l’ofensa es torna reiterada i persistent ¿Què farà l’home assenyat i reflexiu? La resposta és la de Jesús a Pere, quan aquest pregunta: ¿Quantes vegades hauré de perdonar el meu germà el mal que m’haurà fet? ¿Set vegades?. Jesús li respon: “No et dic set vegades, sinó setanta vegades set>>. És a dir, sempre. Llavors ens assemblarem a Déu, imitant la seva voluntat infinita de perdó. ¿Quantes vegades m’ha perdonat fins ara Déu, i quantes  m’haurà de perdonar encara? Perdoneu les nostres culpes, així com nosaltres perdonem als nostres deutors.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada