En qualsevol model
d’oració que fem servir, els objectius bàsics que ens proposem són: l’acollida,
la presència, la mútua relació, la unió d’amor i la donació personal. Per tant:
a) Acollida. La saba de vida que ve de la Font circula
indefectiblement per tota la creació. En
tot moment i circumstància, podem tenir set de Déu i acollir amb desig la seva
deu de vida per abeurar-nos espiritualment. I això és oració.
b) Presència . Déu sempre ens
és present. Quan parlem de posar-nos a la presència de Déu, volem dir prendre
consciència de que ja hi estem. Nosaltres, però, ens absentem habitualment i no
rebem el seu escalf. En qualsevol moment i circumstància podem sintonitzar amb
aquella divina presència, i això és
oració.
c) Mútua relació. Déu és comunicatiu per
naturalesa. Es manifesta i es dóna sense interrupció, directament a les
consciències i també per mitjà de multiformes causes segones. En qualsevol
moment i circumstància, podem guardar silenci i escoltar el seu missatge. Bé
directament pel seu toc interior, bé llegint en el llibre de la creació la
magnitud insondable de la grandesa de Déu. i això és oració.
d) La unió d’amor. Déu és amor. Per això arribar a Déu no és obra
de la intel·ligència, sinó del cor. Allò màxim que pot fer la intel·ligència
respecte de l’apropament a Déu, és sotmetre’s per la fe. El cor, en canvi, el
pot atènyer directament. Déu no pot ser
conegut, però sí estimat. I estimar Déu és oració, la millor oració.
Estimar Déu pot ser l’exercici
habitual de tot creient; quan, de fet, passa el contrari en la nostra vida
estressant: ens dediquem a fer coses i més coses per a Déu i no volem perdre
temps (!) en estimar-lo. Estimar Déu pot ser un exercici espontani entremig de
les ocupacions ordinàries. Pot ser també una opció específica, com seria
dedicar un temps en soledat al silenci actiu i receptiu. Un temps per estimar
Déu tal com ell és, per ell mateix, sense saber ben bé com és, perquè roman
amagat dintre “el núvol del no saber”.
e) La donació. Quan l’amor és
de debò, se segueix necessàriament la donació de si mateix a la persona
estimada, perquè la donació és el fruit de l’amor. Si volem fer una bona
avaluació de la nostra vida de pregària, hem d’examinar l’estat de la nostra
donació a l’Estimat. L’autèntica oració
porta a l’amor, i l’amor a la donació de sí. En l’oració la quantitat no compta gaire, doncs que, si la qualitat és
bona, tenyeix tota la vida, fent realitat la recomanació bíblica de pregar
sempre, sense interrupció.
Imprimir article
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada