Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dimarts, 28 de març del 2017

24. Una font d’aigua viva

       Si en el nostre capteniment espiritual som partidaris d’una ascètica quasi exclusiva i, en conseqüència, patim d’un moralisme excessiu, el resultat és que, sense adonar-nos-en, ens atribuïm a nosaltres mateixos el progrés en les virtuts, el creixement interior i, fins i tot la nostra futura salvació. Per contra, Jesús ens encoratja a conèixer i a desitjar el seu do: “L’aigua que jo li donaré es convertirà dintre d’ell en una font d’on brollarà la vida eterna”. (Jn.4,14).
      La font d’aigua viva és l’Esperit del Senyor, l’Esperit Sant. Sant Ciril de Jerusalem ens comenta per què el do de l’Esperit  és comparat amb l’aigua: “Perquè l’aigua és la que ho manté tot: fa germinar les plantes i conserva la vida dels éssers vius, baixa del cel en forma de pluja i té uns efectes multiformes: (...) és divers l’efecte en una palmera o en un cep, però l’aigua ho és tot en totes les coses; la pluja s’adapta a l’estructura dels qui la reben, i per a cadascun es converteix en el que li convé. (...) De la mateixa manera, també l’Esperit Sant, que és únic, (...) per voluntat de Déu i en nom de Crist, fa moltes accions admirables. (...) Perquè empra la llengua d’un home per a comunicar la saviesa, il·lustra la ment d’un altre amb la gràcia de la profecia, (...) reafirma la temprança d’un i ensenya a un altre el que pertoca a la misericòrdia; ensinistra a aquest a dejunar i a suportar l’exercici de la vida ascètica; a aquell a menysprear les coses del cos”.
      Aquesta doctrina ens convida –ens obliga i tot- a relativitzar la vàlua del nostre esforç per al procés de perfecció i a confiar-lo decididament a la font d’aigua viva que ens prometé el Senyor. La nostra tasca es redueix a desitjar aquella font, a exposar-nos confiadament a la seva acció i  a demanar-la amb perseverança, tenint en compte que –com diu també sant Ciril-  “La seva arribada és suau i lleu; la seva sensació flonja i agradable; el seu jou és lleugeríssim.(...) I ve amb entranyes de protector autèntic, perquè ve a salvar, a guarir, a ensenyar, a enfortir, a consolar, a il·lustrar els enteniments, primer el d’aquell que el rep, i després, per obra d’ell, el dels altres”. Que bo, si els agents de pastoral entressin decididament en aquesta dinàmica proposada per sant Ciril!

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada