Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 17 de febrer del 2014

Posició radical ( durant l’any -7 )

            Ningú no dubta de la radicalitat de l’Evangeli. No pas un radicalisme com el nostre, que sol ser l’aferrament a una opinió, a una ideologia determinada, a una corrent de pensament, majoritari o no, a una concepció humana de certs aspectes religiosos ( fanatismes). La radicalitat de l’Evangeli consisteix en que, tot ell, es fonamenta en la mateixa arrel de les coses; és a dir, en la veritat objectiva, en el bé absolut; en definitiva: en Déu mateix. Pel que fa a la nostra relació amb Déu es tracta sempre del tot o no res: la màxima radicalitat, al menys en la intenció i en els propòsits de la voluntat.
          La deriva del radicalisme humà s’explica per les limitacions i els condicionaments del nostre coneixement: <<Perquè, davant Déu, la saviesa d’aquest món és ignorància. (...) El Senyor sap què valen els pensaments dels savis: no s’aguanten més que el fum, (...) Fa caure els savis en els seus propis paranys>>.
              La radicalitat evangèlica es proposa d’acompanyar l’home fins a la seva realització total en Déu: <<Digues a tota la comunitat dels israelites: sigueu sants, perquè jo, el Senyor, sóc sant>>. I ens  n’assenyala el camí: <<Si entre vosaltres algú es té per savi segons la saviesa del món present, que es faci ignorant, per poder arribar a ser savi de veritat>>. L’itinerari a seguir és d’una gran radicalitat: << No us hi torneu contra els qui us fan mal. Si algú et pega a la galta dreta, para-li també l’altra. (...) Si algú et vol posar un plet per quedar-se el teu vestit, dóna-li també el mantell. (...) Estimeu els enemics, pregueu per aquells que us persegueixen. Així sereu fills del vostre Pare del cel. Ell fa sortir el sol sobre bons i dolents, i fa ploure sobre justos i injustos>>.       

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada