Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dimarts, 26 de novembre del 2013

Col•laboradora necessària (Immaculada C.)

Déu és totpoderós, però pot posar límits al seu poder; com quan entra en joc la llibertat d’algun dels personatges que composen la trama d’un esdeveniment diví. Per exemple en el fet de l’Encarnació. Maria de Natzaret és la persona clau. Déu  no  li prendrà  mai la llibertat que ell mateix li h adonada. Allò que farà és anar-li a demanar el seu consentiment per mitjà de Gabriel: <<Déu envià Gabriel  a un poble de Galilea anomenat Natzaret, per dur un missatge a una noia.   (...)El  nom de la noia era Maria>>.L’àngel la saludà i li proposà el pla de Déu: <<Tindràs un fill i li posaràs el nom de Jesús. Serà gran i l’anomenaran Fill del Altíssim>>.
            L’àngel es quedà esperant resposta. Maria, llavors, abans d’acceptar, exposà el seu gran  dubte: <<¿Com pot ser això, si jo no tinc marit?>>. L’àngel li explica el projecte diví: <<L’Esperit Sant vindrà sobre teu, (...) per això el fruit Sant que naixerà l’anomenaran Fill de Déu>>. Després d’aquest aclariment per part de l’àngel, Maria dóna el seu consentiment: <<Sóc l’esclava del Senyor: que es compleixin en mi les teves paraules>>. Sense aquest explícit consentiment no hi hauria hagut Encarnació i, amb  aquella resposta, el consentiment generós de Maria es fa extensiu a la seva voluntària col·laboració al costat del seu Fill, en tot el que havia de succeir i en tot el pregon significat del misteri de l’Encarnació.

            Per la seva col·laboració necessària i lliure amb el misteri de l’Encarnació, Maria, plena de gràcia, es fa present com a protagonista principal amb Jesús, en la divina i mística epopeia que comença amb el SÍ de Maria a la proposta de Déu. Amb aquell SÍ queda invertit el paper d’Eva en la caiguda al pecat: <<Faré que sigueu enemics tu i la dona, el teu llinatge i el d’ella>>. Per ella i amb ella comença a se possible allò que diu Pau als romans: ”Que Déu (...)us concedeixi d’estar d’acord amb Jesucrist, perquè (...) glorifiqueu Déu el Pare de Jesucrist, el nostre Senyor>>

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada