Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 9 de febrer del 2015

La presència del mal (Durant l’any – 6)

           La presència del mal en el món persisteix a través dels segles. El més visible és el mal físic que s’explica perquè la matèria és corruptible per si mateixa. Presència del mal que trobem ja en el temps de Moisès i sabem que existia molt abans d’ell: <<Si algú té a la pell una inflor, crostes o erupcions que facin témer el mal de la lepra, serà portat al sacerdot Aharon o a un dels seus sacerdots >>. Per saber que el mal físic coexisteix amb nosaltres, només cal entrar a una Residència d’avis per veure qui ja no coneix els seus fills, qui ha perdut totalment la mobilitat, qui sofreix nafres incurables, qui pateix dolors persistents d’artrosi, qui viu prostrat com un vegetal, etc. Els hospitals són una altra mostra de la molt i molt variada  presència del mal físic que degrada la vida humana.
            El mal moral, però, menys visible, encara que més sagnant, també coexisteix amb nosaltres de manera persistent: els odis, la depredació, la mentida, la claudicació davant els instints animals. I aquells casos més personals, com la depressió, la consciència de culpabilitat, el túnel sense esperança de sortida, que condueix al suïcidi, i les altres malalties psíquiques cada vegada més generalitzades.

            ¿Per què no cerquem una sortida sobrenatural quan sabem que no n’hi ha cap altra de segura? El salmista prega dient: <<Déu meu, sigueu el meu castell inexpugnable, la meva roca salvadora>>. I en un altre salm llegim: <<En vós he trobat el meu recer, vós em guardeu del perill>>. A l’Evangeli hem admirat la fe d’aquell leprós que <<Es presenta a Jesús, s’agenolla i li diu, suplicant-lo: “Si voleu, em podeu purificar”. Jesús, compadit, el tocà amb la mà i digué: “Sí que ho vull, queda pur”. A l’instant la lepra desaparegué i quedà pur>>. Una altra via per a superar els nostres mals pot ser sortir de nosaltres mateixos i posar la nostra atenció en els altres. Com Sant Pau,  quan escriu: <<No busco allò que em convé a mi, sinó allò que convé als altres, perquè se salvin>>.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada