Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dissabte, 25 de març del 2017

23. Pregària del cor

      En la relació personal amb el nostre Déu, a més a més de l’oració vocal, que practiquem regularment quan recitem els salms o acudim a d’altres pràctiques de devoció, ens serà profitós i reconfortant endinsar-nos de tant en tant en la pràctica que anomenen pregària del cor.
      Entrar en silenci actiu davant Déu, és com arrecerar-se al sol quan hom necessita escalfor; és estar-se quiet, ocupat només en deixar-se acaronar i escalfar. Aquest silenci en la presència de Déu és semblant a la quietud de la terra resseca, en començar a caure la pluja suau i amorosa, que l’assaona.
      Podríem estar així, en silenci, sense demanar res,  sense pensar res, sense desitjar  res. Només estar. Exercitar només la fe, amb un acte voluntari i simplicíssim d’acceptació d’allò que ni veiem, ni entenem. Una fe que pot mol bé ser fosca: el contingut de la qual és com una caixa tancada. Sabem que conté un tresor, però no sabem com és ell. Sabem que la nostra fe és l’acceptació de Déu mateix, que conté Déu. Però no sabem com és Déu.

      La mateixa fe ja inclou un coneixement fosc de Déu com el Bé, com el Bé Absolut, com la font de tot altre bé...I sorgeix l’amor, que és com un impuls també fosc, com un impuls que no cal que sigui sensible. La sensibilitat no ens ha estat donada per a captar les delícies de l’esperit. Un impuls vers el que ens és favorable, que és el  per a nosaltres i per a tota la creació. És l’hora de deixar-se amarar per l’amor. Sant Joan de la Creu anomena aquest estat com “atenció amorosa i assossegada en Déu”. ¿No serà la vida futura entrar plenament en la simbiosi de l’amor de Déu amb les criatures?

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada