Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 26 de gener del 2015

Ensenyava amb autoritat (Durant l’any – 4)

            Quan parlava de les coses referents a Déu i de les seves relacions amb els homes, Jesús ho feia amb evident autoritat. Ho reconeixien els seus contemporanis: <<La gent s’estranyava de la seva manera d’ensenyar, perquè no ho feia com els mestres de la llei, sinó amb autoritat>>. Una autoritat patent, no solament en l’ensenyament de paraula, sinó encara més, pel poder contundent de les seves obres: <<Tots quedaren intrigats i es preguntaven entre ells: “¿Què vol dir tot això? Ensenya amb autoritat una doctrina nova; fins i tot mana als esperits malignes, i l’obeeixen >>.
            Però, és que Jesús ensenyava en nom de Déu. Més encara: era l’enviat expressament per Déu a ensenyar; era la mateixa Paraula de Déu. Llegim al Deuteronomi: <<Jo faré que s’aixequi d’enmig dels seus germans un profeta com tu, li posaré als llavis les meves paraules, i ell  els dirà tot el què jo li ordenaré>>. Llavors, l’autoritat que ostentava Jesús li venia donada per la seva mateixa naturalesa divina i per la missió que li havia encarregat el Pare.

            Trobem encara un altre fonament, una nova font, de la seva autoritat. Parlem de l’autoritat moral que dóna a qualsevol mestre la coherència de la seva vida. Jesús vivia i després predicava: demanava conversió i ell, abans, s’havia fet penitent al Jordà; ensenyava a pregar, i ell s’havia passat nits senceres en oració; lloava la pobresa, i ell no tenia on reclinar el cap; proposava la humilitat, i ell era humil i senzill de cor; proposava perdonar sempre, i ell perdonà des de la creu els seus botxins. Confirmà com a primer i principal manament l’amor a Déu i al proïsme, i ell estimà fins a la fi. Tots els motius d’autoritat i de credibilitat que podríem esperar d’un mestre, i més, els trobem en Jesús de manera sublim. Tot i això, molts dels seus seguidors n’esperaven  més la guarició corporal que la conversió de cor. Motius suficients de reflexió i de conversió per als qui són predicadors de l’Evangeli i per aquells altres que escolten la predicació.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada