Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

diumenge, 15 de febrer del 2015

Guarició (Durant l’any – 8)

Espiritualment i psíquica, l’home de tots els temps i la societat mateixa estem malalts. Potser per transmissió hereditària, o per condicionaments del lloc i de l’època en què a cada persona i a cada societat li ha tocat viure. Parlant universalment la feblesa de la salut espiritual humana pot correspondre als efectes del pecat original, com diu la Teologia. El cert és que, sovint, ens sorprenem a nosaltres mateixos i ho constatem en altres, defensant teories i adoptant actituds contraris al sentit comú, a la llei i al dret natural. Al respecte, molts de nosaltres portem ferides encara sagnants a causa de capteniments passats que, ens fem creus d’haver-los pogut admetre. Moltes persones, ara mateix, encara  no tenen clar on és la veritat i quina és la norma moral objectiva que condueix al creixement positiu i a una pau estable. Com malalts tenim necessitat urgent de guarició.
            Escriu el profeta Osees: <<Això diu el Senyor: La conduiré al desert (a la saga d’Israel) i li parlaré amorosament. Allà em correspondrà com quan era jove, quan sortí del país d’Egipte. Et faré per sempre la meva esposa i seré per a tu un espòs bo, fidel, amorós, compassiu. Seré per a tu un espòs veritable, i tu coneixeràs el Senyor>>. ¿Quina medicina podria guarir els nostres mals morals i psíquics que no fos l’amor? Per això el Senyor vol conduir el seu poble al desert per aïllar-lo de tot influència negativa, i guarir-lo amb l’amor d’un espòs fidel. El salmista ho ha entès perfectament i prega dient: <<Ell et perdona les culpes i et guareix de tota malaltia; rescata de la mort la teva vida i et sacia d’amor entranyable>>.

            Déu porta a terme la guarició de les nostres malalties espirituals i morals, amb la seva presència curativa en la intimitat del nostre ser. És una presència constant i eficient, sempre que nosaltres la vulguem, i més, si la demanem. No sempre, però, és perceptible a les nostres facultats. Algunes vegades ens sentim acompanyats i enfortits, i llavors el camí de la veritat i del bé sembla obrir-se  amplament davant nostre, mentre que d’altres  vegades, sentim la pesantor de la soledat, i l’horitzó s’enfosqueix davant nostre. És l’hora del dejuni, com diu Jesús, l’hora del desert, de la fe, de la fortalesa i de l’esperança; és l’hora també de la veritable guarició. Ens ho diu ben clar l’Evangeli d’avui: <<¿Estaria bé que els convidats a un casament dejunessin mentre tenen amb ells el nuvi? No poden pas dejunar mentre el tenen amb ells. Ja vindrà el dia que els serà pres, i llavors sí que dejunaran>>.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada