Quan es tracta de
voler conèixer Déu, l’home de tots els temps, generalment parlant, mai no ha
renunciat a utilitzar el raonament i l’anàlisi lògica, preguntant-se sobre la
naturalesa, els atributs i els designis de Déu. Com sabem, hi ha Biblioteques
senceres, plenes a vessar de llibres sobre Déu.
No obstant això, i sense negar el
dret i la legitimitat al colossal exercici esmentat, apareix des de l’antigor,
una altra via per accedir a Déu, que parteix del principi que Déu és
inaccessible per a la ment humana, fins a anomenar-lo: Raig diví de tenebres de la divina Supraessencia (Pseudo Dionisi). Aquest mateix autor recomana a un seu deixeble: Abandona la teva manera d’entendre i esforça’t per pujar el més que
puguis fins a unir-te amb Aquell que està més enllà de tot ésser i de tot
saber.
Sant Joan de la Creu té dites tan
expeditives com: Para venir a lo que no
sabes, has de ir por donde no sabes; i aquella altra de semblant: Para venir a saberlo todo, no quieras saber
algo en nada. Volent dir que, atès que no sabem res de Déu, el saber
(intel·lectualment parlant) no ens serveix per arribar-ne a saber alguna cosa,
sinó justament al contrari: en el núvol del “no saber” és on podem trobar el
coneixement vital de Déu, per tal d’arribar a la unió amb ell. És un
coneixement místic que té lloc en la fe, per mediació del qual, Déu se’ns dóna
a conèixer d’una manera inefable.
En (Subida al Monte Carmelo, llibre
II, Cap. 9, 5 final), diu Sant Joan de la Creu: Luego claro está que al entendimiento ninguna de estas noticias (que provenen dels sentits, via memòria) le pueden inmediatamente encaminar aDios; y que para llegar a él, antes ha de ir no
entendiendo, que queriendo entender; y antes cegándose y poniéndose en
tiniebla, que abriendo los ojos para llegar más al divino rayo.
Abreujant, els grans mestres de la
mística proposen abandonar la pretensió de voler conèixer Déu per la via
intel·lectual i de trobar-lo amb voluntarisme esforçat. En comptes d’això,
conviden a una contemplació activa, emmarcada en el silenci dels sentits i de
les potències, que ens ajuda a buidar-nos i fer-nos receptius als dons de la
il·luminació i de l’amor gratuït de Déu..
Imprimir article
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada