Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 31 de març del 2014

La vida (Quaresma -5 )

           La  vida és la meravella  que portem. És el misteri que som. El do que ens hem trobat, que hem rebut de fora, d’algú que té vida, del Déu viu. Una vida que no és uniforme, sinó diversa: des de la unicel·lular, fins a la més complexa, acabant en la vida intel·ligent. En molts  nivells de vida observem un procés gradual i ens adonem que, per accedir a un nivell superior, s’ha de perdre, per la mort, el nivell inferior: l’adolescència suposa la mort de la infantesa, com aquesta sucumbeix a  l’aparició de l’edat adulta.
            Per això la nostra fe inclou, després de la mort, l’aparició d’una nova vida. Aquest pas suposa un salt molt més espectacular, que passa de la mort en el cos, a la vida en l’esperit: El cos (de terra) torna a la terra i l’esperit, a la font del seu origen: Déu. Sant Pau ho explica així: <<Encara que el cos hagi de morir per culpa del pecat, com que sou justos, l’Esperit és la vostra vida>>. Llegim a Ezequiel:<<Us infondré el meu esperit i recobrareu la vida (...) Llavors, poble meu, sabreu que jo sóc el Senyor>>.

            En el cas de Llàtzer, Jesús fa servir l’ocasió per ensenyar, amb la resurrecció corporal de Llàtzer mort, la realitat transcendent de la vida eterna en l’esperit. Diu:<<Jo sóc la resurrecció i la vida. Els qui creuen en mi, encara que morin, viuran, i tots els qui viuen i creuen en mi, no moriran mai més>>. La condició és creure en Jesús i viure en ell, això és, units a ell per la fe i amb l’afecte de la voluntat, per pròpia decisió, i viure com ell en la pràctica del bé; val a dir: en el reconeixement de Déu Pare i posats al servei dels germans. Com Marta: << Jo crec que vós sou el Messies, el Fill de Déu que havia de venir al món>>. I viure en conseqüència.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada