Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 5 de juny del 2017

41. Fertilitat del silenci

      Tot observant la natura podríem aprendre una lliçó ben necessària: la fecunditat del silenci. A finals de tardor i durant l’hivern, la vida vegetal entra de ple en un auster recés silenciós. La cridanera fastuositat de la primavera i l’estiu ha donat pas al dràstic despullament de fulla i flor de bona part de la vegetació. La vida s’ha recollit en el  centre vital de cada arbre i de cada planta, i algunes d’aquestes han perdut tiges i tot, i s’han amagat sota terra reduint-se a les arrels, on guardaran, d’amagat i en silenci, llur principi vital.
      En aquestes condicions, el món vegetal, tot guardant un silenci actiu alliberat de tota presumpció i orgull, deixarà que la natura, també en silenci, dugui a terme la seva acció renovadora. La vida deixarà fer, prenent una actitud passiva i receptiva alhora. Esperarà que el miracle s’esdevingui tot naturalment. És així com esclatarà la nova vida i el món sencer quedarà meravellat.
      Ni més ni menys hauria d’ésser el nostre silenci interior per tal que aparegués la renovació esperada. Un silenci que no hem de confondre amb l’absència de sorolls, amb una paràlisi d’activitats o amb una apatia comparable al no res, que seria un silenci estèril. El nostre silenci ha de ser intel·ligent i actiu, expectant i sensible, obert i disponible, embolcallat de desig. Un silenci fruit de la fe i projectat per l’esperança cap a l’objectiu final d’arribar a ser allò a què estem cridats i dotats per assoli-ho en el més pregon de nosaltres mateixos.
      El silenci que ens convé suposa el despullament de tota fullaraca: de la pretensió d’ésser nosaltres mateixos amb el nostre discurs i amb l’esforç voluntarista, els autors d’una realització cabal. Ens cal un silenci que sigui oblit de nosaltres mateixos, per estar atens i disponibles a tots els dons que, per naturalesa i gràcia, obrarien en nosaltres el miracle que esperem.
      Parlem d’un silenci que pot venir amb nosaltres onsevulla que anem i ens pot acompanyar en les més diverses activitats. Perquè, del que es tracta és d’una actitud que ens permet viure al nostre interior, sense fugir al desert o amagar-nos a la cambra; una actitud que ens entronca amb la Font de la Vida i, estalviant-nos orgull o vanitat, ens omple d’esperança i ens fa aptes per a l’amor. Com les plantes, a l’hivern, perden el protagonisme per confiar-lo a la natura, el místic silenciós desapareix davant la pròpia mirada i es confia, sense condicions ni recels, a Aquell <<en qui existim, ens movem i som>>.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada