Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 25 de maig del 2015

Déu U en Trinitat (Santíssima Trinitat)

            Déu ha acompanyat la creació fent-la evolucionar de la matèria a la vida, i de la vida cap a la intel·ligència. Llavors, no ha deixat que l’ésser intel·ligent s’aturés; ans al contrari, l’ha acompanyat i l’acompanya  encara cap al seu interior perquè evolucioni en coneixement. En el coneixement de sí mateix, de tota l’obra de la creació i, per damunt de tot, en el coneixement de Déu. El destí de l’home és d’arribar a conèixer Déu del tot   -fins allà o n’és capaç- quan sigui el moment de “veure’l cara a cara”.
            Avui celebrem el misteri de la Santíssima Trinitat que, en la revelació antiga, el poble hebreu no havia arribat a conèixer. Al poble escollit Déu li revelà només la seva Unitat: <<Reconeix avui que el Senyor és l’únic Déu: ni dalt al cel ni aquí baix a la terra no n’hi ha d’altre; recorda-ho sempre en el teu cor>>. I aquell poble pregava dient: <<Tenim posada l’esperança en el Senyor, auxili nostre i escut que ens protegeix>>, sense plantejar-se res més enllà, com és ara, sobre la naturalesa trinitària de Déu.
            Amb la vinguda del Messies la revelació sobre el misteri de si mateix, que  Déu fa a l’home, s’amplia essencialment: Jesús es presenta com el Fill enviat, es refereix al Pare constantment i es comporta filialment amb Déu de manera  habitual i pública. Amb la mateixa claredat, Jesús revela als seus íntims l’existència de l’Esperit de Déu, l’Esperit Sant, que els serà donat perquè els instrueixi, els consoli, i sigui garantia d’èxit en la llur futura missió. En la darrera aparició,  abans de pujar-se’n al cel, el manament de Jesús als apòstols és concret i estricte: <<Aneu a convertir tots els pobles, bategeu-los en el nom del Pare, del Fill i de l’Esperit Sant, i en senyeu-los a guardar tot el que jo us he manat>>. Queda assentada la revelació del misteri més pregon de Déu que, amb una sola naturalesa divina, es manifesta en tres persones: coneixent, estimant i obrant.
Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada