Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dimecres, 25 de gener del 2017

12. La poncella

         Quin bé de Déu, la rosada d’un matí calorós d’estiu!  Quin amanyac, el sol d’una primavera incipient!  Però, ni el sol ni la rosada no poden acaronar eficaçment la poncella encara tancada, per més que es difonguin generosament.. Llur carícia, en aquest supòsit, no pot anar més enllà d’un frec superficial.
Dic això, per parlar d’un cor obert al Transcendent, d’un cor que es deixa amanyagar per la presència amorosa del Qui És i ho omple tot. Més que el sol i més que la rosada. Els creients parlem ara i adés d’oració i ens n’ocupem; però no tots ni sempre entenem l’oració en el seu sentit genuí, que es redueix a un encontre amorós entre la criatura i el seu Creador, entre el qui no és i el Qui És, entre el fred i l’escalf diví.
L’oració, ben mirat, no és sinó una història de crida i de resposta, de declaració d’amor i de consentiment. La iniciativa, la crida, la declaració ve sempre de Déu i és feta a tota criatura. La pròpia existència n’és la prova més evident: hem estat cridats a l’existència. No hi cap més sentit definitiu a la nostra vida que l’ésser acollits i elevats a la bellesa, a la veritat i a l’amor, fins a arribar a l’òrbita de Déu, on la diversitat es resol en perfecta unitat i harmonia.
Entesa així, l’oració es torna no tan sols fàcil i atractiva, sinó també indispensable i vital. És una relació de tu a tu programada per a la realització personal de la criatura, és un donar-se i rebre, és un trobar-se en plenitud. Si tot el cosmos està cridat a transformar-se en unitat, per virtut del qui és U, la persona humana, com a síntesi de tot allò material, entra de ple en la quinta essència d’aquella unitat. Benaurat aquell que troba parèntesis de temps i de silenci, per a fer la prova de la pregària d’acolliment, la pregària del cor.



Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada