Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 28 d’abril del 2014

El fracàs (Temps pasqual – 3)

            ¿Qui no ha topat un dia o altre amb el fracàs? Un dels més esgarrifosos: l’infant que ha estat concebut i, per obra d’una mà violenta, veu interrompuda la seva vida. Però  ni ha d’altres: hi ha qui es veu traït en el seu amor (la gran desfeta actual de matrimonis i de gent aparellada).Alguns es senten colpits per un càncer o per un accident al bell mig de la maduresa de la vida. N’hi  ha que fracassen en els estudis, en els negocis, en el treball que és el seu mitjà de vida.
            Jesús va experimentar el fracàs en la seva vida com qualsevol altre o pitjor: <<Jesús de Natzaret va ser traït, i vosaltres el vau matar, fent-lo clavar a la creu per mans d’homes sense llei>>, (diuen els Fets dels Apòstols). Els deixebles d’Emaús representen el paradigma d’un fracàs. << Nosaltres esperàvem que ell seria el qui hauria alliberat Israel. Ara, de tot això ja fa tres dies>. Els apòstols i tots els deixebles de Jesús mastegaren aquells tres dies el regust del fracàs i del ridícul: Aquell Jesús que <<s’havia revelat com un profeta poderós en obres i paraules davant Déu i el poble>>, fou  engolit pel fracàs més estrepitós: <<Els grans sacerdots i les autoritats del nostre poble l’entregaren perquè fos condemnat a mort i  crucificat>>.

            En el pla de Déu, el fracàs no és pas la darrera paraula. És un tràmit dolorós dins d’un projecte esperançador i triomfant: <<Déu l’ha ressuscitat i  l’ha alliberat dels llaços de la mort, que de cap manera no podia retenir-lo captiu>> (Fets dels Apòstols). Els deixebles d’Emaús convidaren a sopar i a hostatjar-se el seu company de viatge, desconegut. Quan Jesús partí el pa i els el donà, <<se’ls obriren els ulls i el reconegueren, però ell desaparegué. Llavors mateix s’alçaren de taula i se’n tornaren a Jerusalem>>. La primera carta de Sant Pere explica els beneficis per a nosaltres del fracàs passat de Jesús: <<Penseu que heu estat rescatats de la manera absurda de viure que havíeu heretat dels vostres pares (...) amb una sang preciosa, la de Crist, sacrificat com un anyell sense tara ni defecte>>.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada