Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 16 d’abril del 2018

78. Jo i l’altre, l’altre i jo

            ¿Per què ens tanquem en el nostre món? La nostra salut, el nostre èxit, els nostres béns, la nostra felicitat. Jo, jo i sempre jo. I, encara, quan pensem en l’altre, ¿no és, potser, per seduir-lo, dominar-lo o criticar-lo? Quan reduïm l’àmbit d’interès en nosaltres mateixos, ens trobem a nosaltres mateixos i ens decebem; veiem empetitir l’horitzó, com si haguéssim caigut en un pou o com si ens trobéssim al mig d’una vall estreta que ens oprimeix, Podríem dir que l‘individu, tot sol, encara que tingui un cert sentit,  no en té prou; és com un arbre sol al bell mig de l’estepa, sense companyonia, sense suport, sense pol·linització: com a dany mínim, condemnat a l’esterilitat.
            Veiem la lliçó de la natura: la fageda, la pineda, la verneda, el ginestar; el ramat de nyus i de zebres, la família d’elefants i de lleons. Tot, en el món vivent, s’organitza naturalment en grup, d’acord amb el seu nivell de vida o d’instints.
            A la família humana li correspon organitzar-se en comunió lliure i solidària, en comunitat, d’acord amb les seves facultats superiors; no únicament a nivell polític i social, sinó en la profunditat de comunió personal, que comporta valoració mútua, respecte, comunicació, ajut.
            Hi ha una dada desconeguda per a molts, poc assimilada per altres, que fa del tot imprescindible la comunió entre humans, si volem assolir la nostra missió i el sentit ple de les nostres vides: l’home intel·ligent i lliure – i els extraterrestres, si hi són- és la consciència del cosmos. L’univers no sap res d’ell mateix, ni del seu origen, naturalesa, lleis que el governen, ni de la seva finalitat i destí. És el ser intel·ligent i lliure, com a tal, qui dóna ànima i sentit a tota la creació. Som nosaltres  qui podem conèixer el sentit i el destí universal si, abans trobem el nostre sentit i destí col·lectivament i ens sabem consciència de la creació i l’exercim  comunitàriament. En  aquest cas, la insignificança individual pren relleu, i es sublima en la importància de la col·lectivitat.
            A la base de la nostra recerca  hi ha una premissa indispensable: la descoberta de l’Altre. Ell és l’origen, la llei natural, el sentit, i  en ell es troba l’acompliment de tot. Ell és l’U, la causa i el lloc de tota unitat.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada