Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 11 de juliol del 2016

L’hospitalitat ( Durant l’any – 16 )

             Encara, durant la primera meitat del segle XX, vivíem tots plegats la cultura de l’hospitalitat: la porta de casa restava oberta fins a l’hora d’anar a dormir, els necessitats ens trobaven  disposats a l’ajut immediat i els veïns feien entre ells vida sincerament oberta a tot el que calgués. Ara, no. Ara vivim una cultura d’aïllament. Les nostres portes, sempre tancades, assenyalen un estat d’ànim també tancat, produït per la inseguretat i el risc. Sovint, els veïns d’escala o de replà, es tracten com desconeguts, per causa d’un individualisme generalitzat.
            ¿Què ens hem perdut, pel camí? << Abraham (...) veié tres homes aturats davant d’ell (...) i digué: Senyor, si m’heu concedit el vostre favor, us prego que no passeu sense aturar-vos amb el vostre servent. Permeteu que portin aigua per rentar-vos els peus i reposeu a  l’ombra de l’alzina>>. Després els convidà a menjar: <<Quan tot era a punt, prengué mató, llet i el vedell, els ho serví i es quedà dret al costat d’ells sota l’ombra de l’alzina, mentre ells menjaven>>. Un d’ells li digué: <<L’any que ve tornaré aquí, i Sara, la teva esposa (que era estèril) haurà tingut un fill>>.
            A Jesús, en el seu temps, <<L’acollí una dona que es deia Marta. Una germana d’ella, que es deia Maria, asseguda als peus del Senyor, escoltava la seva paraula, mentre Marta estava molt atrafegada per obsequiar-lo>>. Entre les dues germanes fan una acollida perfecta. Una s’ocupa de la necessitat del transeünt i hi dóna resposta diligent, i l’altra, amb la mateixa diligència, s’aprofita de la saviesa i bondat del nou vingut. Per això diu Jesús a Marta: <<La part que Maria ha escollit es la millor>>. Segur que, en l’hospitalitat, en el fons, el  qui acull, és sempre qui en surt més beneficiat .

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada