Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 18 d’agost del 2014

Més enllà (Durant l’any -21 )

             La  nostra fe, si és viscuda intensament, pot anar més enllà de les fórmules oficials que fem servir per confessar-la, perquè la implicació de Déu en la seva creació és infinitament ampla, profunda i intensa. La seva presència activa té lloc arreu i en tot. Déu fa caure imperis i suscita  noves formes de govern: <<Et faré caure del pedestal, et derrocaré del lloc que ocupes. Aquell dia cridaré el meu servent, Eljaquim (...) i li donaré l’autoritat que tens>>.
            Veure Déu en tot i sempre, també en l’obscuritat, quan es dóna la sensació tossuda de la seva absència, seria l’ideal perfecte de la nostra fe, perquè <<Què en són d’incomprensibles els seus judicis i d’impenetrables els seus camins! ¿Qui pot conèixer el pensament del Senyor?>>. Amb tot, hi ha una cosa que sembla irrefutable: <<Tot ve d’ell, passa per ell i s’encamina cap a ell>>. Llavors, l’itinerari de totes les creatures, des de l’inici fins al final, està sempre a la presència de Déu i camina sota el seu guiatge.

            El mateix passa amb els misteris del dogma, per exemple en l’Encarnació. Jesús és més del que pot entendre la gent: <<Uns diuen que és Joan Baptista, altres, que és Elies, altres que és Jeremies o algun altre del profetes>>. Jesús és aquell que només Déu pot entendre i revela a qui ell vol, tal com li passa a Pere: <<Vós sou el Messies, el Fill del Déu viu>>. Respon Jesús a Pere. <<Sortós de tu, Simó, fill de Jonàs: això no t’ho ha revelat cap home de carn i sang, sinó el meu Pare del cel>>. La fe total i veritable només pot ser una revelació de Déu, feta a la seva creatura racional.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada