Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dissabte, 8 d’abril del 2017

27. On i quin és el centre?

       Quan hom ha errat el centre o l ‘ha perdut es torna desequilibrat o guillat. Si una roda es descentra es torna inservible, perquè el centre és el nucli al voltant del qual totes les parts ocupen el seu lloc i exerceixen amb naturalitat la llur funció. Quan no encertem quin és el centre d’un conjunt d’objectes, anem a la deriva i en traiem conclusions falses, com quan es tenia per certa la teoria segons la qual la terra era el centre del nostre sistema solar. En adonar-se del error i comprovar que el centre era el sol, es produí un daltabaix monstruós, que va permetre encarrilar científicament l’astronomia.
      Com no serà de greu el desencís de l’egocentrista quan, per la causa que sigui, descobreix que ell, contràriament a com s’havia vist fins ara, no és el centre de l’univers ni de ningú i que en comptes de girar al seu entorn per ésser-li d’alguna utilitat, és ell qui gira entorn de tot i de tothom en la roda de la creació. Més ben dit: que ell, amb tot i amb tots, giren entorn de l’únic centre, la causa i el  sentit de tot allò que existeix.
      Diríem que les coses comencen a tenir sentit quan de l’egocentrisme, hom passa a l’altruisme. És llavors quan estem disposats a fer-nos deixebles humils i desperts de la Saviesa Universal, en comptes d’enfrontar-nos-hi arrogants. Perquè l’egocentrista posseeix la supèrbia suficient com per creure’s autoritzat per demanar comptes al mateix Déu.
      A l’entorn del seu “jo”, l’egocentrista ha bastit una fortalesa, que l’aïlla de la vida i dels altres: criteris, certeses, temors, dubtes, desigs, plaers, cobejances, instal·lacions, interessos, construeixen els murs, sovint infranquejables, de la seva daurada presó. S’ha auto proclamat rei i no té cap súbdit  que li reti vassallatge. Només el corrent universal de la vida, la realitat objectiva pot enderrocar el castell de falsedats que s’avia bastit i fer-lo baixar al terra del rol que li correspon en l’entramat de la creació, que gira ordenadament al voltat de Déu, l’únic centre de gravetat que governa l’univers.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada