El fonament inamovible de la vida cristiana no
és una doctrina, sinó una persona. La doctrina, navega una mica en el món de
l’abstracció i desemboca en principis morals, externs a nosaltres, que tenen aspecte de murs o al
menys de carrerons estrets amb l’intent de condicionar, fins i tot de reduir, la nostra llibertat. La persona, per contra, amb qui ens trobem, té el do de la
proximitat, de la comprensió i de l’afecte, i
ens obre a confiar en nosaltres
mateixos. No és el mateix tenir coneixement, encara que sigui acurat, de les
ensenyances del Mestre de Natzaret, que trobar-se personalment amb ell. El
resultat és infinitament diferent.
No
hi ha dubte que a Saule, intel·lectual de l’època i eminent en doctrina
religiosa, li havia arribat el ressò persistent de les ensenyances de Jesús,
així com de la seva vida coherent i dels miracles. Res d’això no l’havia pogut
convèncer. Va fer falta l’encontre personal per convertir Saule en Pau:
<<¿Saule, Saule, per què em persegueixes? ¿Qui sou, Senyor? Sóc Jesús de
Natzaret a qui tu persegueixes>>.
A partir d’aquest fet Pau és una persona nova i es convertirà en l’amic
inseparable de Jesús, a qui anunciarà per tot el món conegut i es jugarà per
ell la vida cada dia.
L’encontre personal en
el seguiment de l’Evangeli i en la nostra vida interior és presentat com a
prioritari i fonamental en el Nou Testament. Llegim a la primera carta de Sant
Joan: <<El seu manament és que
creguem en el seu Fill Jesucrist (encontre personal per la fe), i que ens
estimem els uns als altres tal com ens ho té manat. (encontre personal entre
creients,en vistes al cos místic)>>.
I, a l’Evangeli del mateix Joan escoltem: <<Estigueu en mi i jo en vosaltres (encontre íntim i
prolongat de comunió). ...Jo sóc el cep, i vosaltres les sarments (encontre, formant
unitat de vida i d’ésser)... Qui està en mi i jo en ell dóna molt de fruit
(unitat d’intencions i de resultats, en el pla salvífic universal de Déu)>>.
Sant Pau arriba dir: <<Ja no sóc
jo qui visc; és Crist qui viu en mi>>, (encontre on Jesús assumeix la persona de
l’amic, per fer-lo encara més íntim i quasi igual a sí mateix: mística unió)
Imprimir article
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada