Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 6 de juny del 2016

La culpa ( durant l’any – 11 )

           Tots, qui més, qui menys, tenim o hem tingut a veure quelcom amb el pecat personal. Tots hem tastat el regust amarg de la culpa. Com el rei David, a qui el profeta Natan retreu el seu doble crim d’adulteri i homicidi: << Has fet matar Uries, l’hitita; has pres per esposa la seva dona>>. De fet, primer va cometre adulteri i després, per tapar-lo, va fer matar el marit. L’Evangeli de Lluc ens parla d’un altre cas de consorci amb el pecat: << Hi havia al poble una dona que portava una vida pecadora. (...) El fariseu pensà: aquesta dona que el toca és una pecadora>> (una prostituta).
            El pecat, i per tant, la culpa, és un fet negatiu universal . Però, allò que més ens interessa, és la reacció dels personatges que intervenen. La del culpable en ares de la curació, i la d’aquells que en saben l’existència o en pateixen les conseqüències, per fixar-ne la reacció. L’implicat pot reconèixer la culpa, rebutjar-la i convertir-se. A l’observador, sovint, li provoca indignació, còlera, rebuig o, fins i tot, intencions de venjança.

            Ens resta parar atenció a la reacció de Déu i de Jesús, quan el pecador reconeix la culpa: <<David respongué a Natan: “He pecat contra el Senyor”. Natan li respongué: “Està bé. El Senyor passa per alt el teu pecat; no moriràs>>. En el cas de la dona: <<Quan sabé que Jesús era a taula a casa del fariseu, hi anà (...) i es quedà enrera plorant als peus de Jesús>>. Ell <<digué a la dona: “Els  teus pecats et són perdonats. (...) La teva fe t’ha salvat, Ves-te’n en pau>>. El més mal parat en el procés del pecat i el perdó és l ‘observador incapaç d’entendre i d’acceptar. Mentre l’home veu només la deformitat de la culpa, Déu veu en  primer pla la dignitat original del pecador. Per a l’observador es tracta d’un culpable; per a Déu, d’un fill estimat.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada