Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dijous, 3 de desembre del 2015

La nova Eva ( Immaculada C.)

           La referència a Déu, per tal de discernir entre el bé i el mal, és el punt de partida natural i teològic necessari per a construir una vida moral adequada, capaç d’encarrilar un capteniment positiu, que ens condueixi a l’equilibri psicològic i a la felicitat personal. La narració del Gènesi, que llegim avui, ens mostra l’error d’Adam i Eva quan, per avaluar la causa del seu pecat, no es recorden del manament rebut de Déu, sinó que s’escuden, l’un en la dona i l’altra en la serp: <<La dona que m’heu donat m’ha ofert el fruit d’aquell arbre i  n’he menjat>> - diu Adam. Eva, al seu torn, en culpa a la serp: <<És que la serp m’ha enganyat>>.
            Molts, avui, expliquen la causa de llur vida amoral o immoral justificant-se en allò que ara es porta: la interpretació majoritària d’una ètica del laïcisme, els costums aplaudits als mitjans, o les vides esbiaixades de personatges públics o socialment rellevants. Quan no apel·lant a la pròpia autonomia i en la llur llibertat personal, com quan surten amb el “mantra” de: <<el meu cos és meu i faig amb ell el que vull>>. Tot el que no sigui reconèixer  humilment que: << He pecat per culpa meva>>.
            Maria, per contra, seguint l’estela dels personatges eminents de l’Antic Testament bíblic, fonamenta la seva vida moral en la comunió personal amb el Déu dels pares, fins al punt de cridar l’atenció de l’Altíssim, a l’hora de cercar una verge digna de ser mare del Messies esperat. La salutació de l’àngel ho explica tot: <<Déu te guard, plena de gràcia, el Senyor és amb tu>>. La gràcia, que fa que Maria sigui Immaculada, la posa el Senyor; la disposició que crida aquella gràcia i l’assenta en la seva ànima d’eminent noblesa, és aportació de Maria. Cosa semblant passaria en nosaltres, si semblant fos la nostra disposició. Si en aquest Advent fóssim capaços de reconèixer-nos culpables de pecat i necessitats del perdó i de la gràcia.
Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada