Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dilluns, 31 de juliol del 2017

49. Defensa de la transgressió

           Els transgressors són més aviat pocs. Per covardia. Més freqüentment, per comoditat. En un sentit estricte, quasi pejoratiu, transgredir significa l’acció de violar, de desobeir una llei o bé una ordre; però en un sentit ampli, que pot ser indiscutiblement positiu, vol dir l’actitud de sobrepassar l’estatus existent, la ideologia imperant, els dogmes establerts. És la gosadia de saltar els murs de contenció, qüestionant la validesa de la situació imperant, i obrir nous horitzons.
            Un transgressor és aquell inconformista incapaç d’endropir-se estàticament en els coneixements i els capteniments del moment, disposat a transcendir les regles del joc i desitjós de saber més del que diuen els llibres i del que és acceptat pel consens general. El transgressor té el seu esguard fit en el desconegut, i no permet que les premisses, intocables per a la majoria dels mortals, siguin murs infranquejables per atènyer la realitat profunda, que encara resta amagada a l’ull del observador.
            El transgressor és l’inventor d’hipòtesis arriscades, que treballa sempre condicionalment i assumeix la possibilitat d’haver de rectificar. És el qui cerca la veritat que no es deixa condicionar per tesis establertes i reconegudes, i està convençut que la Veritat Total resideix  molt més enllà d’allò que l’home ha pensat fins ara, encara que ho tingui per segur.
            El transgressor és un geni intuïtiu, que endevina una terra més  enllà del oceà, com Cristòfol Colom; una explicació de la vida diferent i complementària del creacionisme radical, com Darwin; una cosmologia distinta de l’establerta, com Copèrnic i Galileu; una vida mística per la unió amb Déu, que té poc a veure amb la teologia ascètica vigent a l’època, com Dionís, Sant Joan de la Creu i els altres místics de la història de l’Església; uns principis bàsics de la ciència empírica dràsticament innovadors, com en el cas d’Einstein.
            Per a nosaltres, els cristians, el gran transgressor fou Jesús de Natzaret. L’atreviment de la seva intuïció i la convicció i fermesa amb que la va dur a terme, li costà la vida, perquè als ulls dels guardians de l’ortodòxia i del xovinisme hebreus i al zel del dominador romà els va semblar un salt al buit i un perill de revolta inadmissible, respectivament. Un salt al buit per als hebreus per haver relativitzat la llei i el temple, les dues columnes de la identitat del poble escollit, i un perill imminent de revolta per als romans, pel seguiment de masses que li feien costat.
            Amb tot, malgrat la victòria immediata dels seus opositors, la intrèpida aposta de Jesús obrí portals i finestres a un món nou, que mai més ningú no ha pogut tancar.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada