Hi ha un coneixement discursiu, fruit de l’esforç de la ment, que
anomenem racional o cerebral. Hi ha també un coneixement afectiu, cordial,
intuïtiu, podríem dir directe o immediat: és la contemplació, que podem
anomenar passiva en el sentit que exclou el discurs lògic i es concentra en
rebre, veure i admirar allò que ha rebut o allò que té davant.
La contemplació, doncs és un
fenomen natural innat. ¿Heu observat com l’infant de pocs mesos obre els ulls i
mira atentament tot allò que té davant? És contemplació. Allí no hi ha
raciocini sinó només percepció. Aquell mateix infant pren l’aliment sense
pensar ni en la necessitat d’alimentar-se ni
en l’obligació dels adults de tenir-ne cura. Ell viu en una passivitat
activa, col·laboradora amb el seu entorn.
Tota la natura és
contemplativa. El món animal rep la forma pròpia, els instints, les habilitats;
i el vegetal el fullam, la floració i els fruits. Els regnes no intel·ligents
acullen la presència operativa de Déu d’una manera passiva i automàtica. L’home
l’ha de rebre de forma lliure, intel·ligent i afectiva.
Si tot ve donat en la
creació, ens ve donat també a nosaltres no només l’enteniment i la voluntat
lliure; també la vida sobrenatural amb el coneixement de Déu i el seu amor. Cal
només que, com l’infant, obrim els ulls i contemplem plens d’admiració i
d’amor.
La contemplació receptiva i
amorosa no ens donarà un coneixement teològic de Déu, sinó un d’experimental i
afectiu. Sant Joan de la Creu compara aquest coneixement a “La noche sosegada
(...) en la que recibe juntamente en
Dios una abismal y oscura intelencia divina”. Tot seguit aclareix que aquell coneixement
passiu de Déu no és del tot fosc per a l’ànima, com negra nit, sinó que és “en
par de los levantes de la aurora”. Com quan comença a clarejar el dia. I acaba
Sant Joan de la Creu: “Porque és abismo de noticia de Dios la que posee. Aquest
abisme de notícia de Déu, tot i el seu clarobscur, és més vivificant que
qualsevol altre coneixement de Déu, obtingut amb l’esforç de la raó.
Imprimir article
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada