Penso que l’observació és un camí ample i segur per arribar al
coneixement ajustat de les coses, al significat dels esdeveniments, a la
realitat profunda de les persones, i encara, d’alguna manera, preveure certs
aspectes del futur. Sense comptar que una observació atenta, humil i sense
prejudicis, és l’avantsala de la saviesa. Per això, tot i que no sóc un
observador nat, m’agrada seguir amb la mirada el vol de les orenetes,
contemplar sortides i postes de sol, mirar com es mouen els peixos pels tolls
del riu, i parar atenció al relaxament o a la rigidesa i al goig o el dolor del
rostre de la gent.
Des d’un angle més còsmic i
transcendent, crec que és bo observar, durant el fragment de temps que ens és
concedit, tot el que passa i ha passat, per poder extreure conclusions, el més
acurades possible.
Em refereixo expressament als
signes que tenim de la intervenció divina en l’esdevenir històric humà. I ens
adonem que aquella intervenció afecta la totalitat, però no de manera evident a
l’individu; que es materialitza per l’acompliment de les lleis naturals i no
per intervencions esporàdiques; que el temps no compta a l’hora de redreçar les
injustícies i que els homes s’han de valer per ells mateixos, si volen superar
amenaces de corrupció i d’extinció. Aquesta és la conclusió de l’observador
actual sense prejudicis.
Una mínima intervenció divina directa evitaria
una guerra o una catàstrofe natural, una fallada mecànica o una distracció
humana, una epidèmia mortífera o una secada, que sembra de morts països
sencers. Però aquella intervenció no té lloc i la humanitat viu, pateix i mor
al seu ritme, supeditada sense excepció a les forces de la natura i a les lleis
que la governen.
Aquest és el resultat de
l’observació atenta durant el fragment de temps que coneixem: Déu es fa present
només, i d’una manera imperceptible per a la irreflexió, mantenint l’existència
del cosmos, la vida de les espècies i la consciència dels humans.
Si Déu és immutable en el seu
ésser i obrar, podem deduir legítimament que sempre ha estat així, i doncs, que
totes les narracions bíbliques d’actuacions divines concretes i espectaculars,
han d’ésser enteses com metàfores literàries i pedagògiques. Si Déu hagués
alliberat els hebreus esclaus d’Egipte. ¿per què no alliberaria ara pobles i
més pobles sotmesos a tota mena de vexacions? Si els hagués alimentat al desert
amb el manà ¿per què no faria ara igualment amb els pobles famolencs del tercer
món? Si hagués abatut fulminantment Sodoma i Gomorra en càstig del seu pecat
¿per què no hauria de caure ara una mortífera plaga selectiva en els antres més
corruptes de la terra?
Déu ha donat a cada
ésser els recursos necessaris per assolir el seu destí, cadascun al seu nivell
material o espiritual; recursos que són mantinguts indefectiblement per la seva
Providència creadora.
Imprimir article
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada