Presentació

Presentacio
Mossèn Enric Prat presenta unes noves Homilies, totalment diferents de les ja conegudes (www.bisbaturgell.org - homilies dominicals). Són diferents en el contingut, en l’estil i en l’extensió. Cada Homilia conté una sola idea, l’expressada en el títol. La breu argumentació es basa gairebé únicament en els textos litúrgics del dia. Creiem que aquestes homilies poden servir perquè cada interessat pugui preparar la seva pròpia; o com a guió d’un comentari més espontani. La millor utilització, però, la trobarà cada puntual usuari. Possiblement, altres persones, a més dels predicadors, trobaran en aquests escrits l’ocasió d’aprofundir en el sentit pregon de la Paraula de Déu en la litúrgia, i de gaudir del consol espiritual que ens ofereix Sigui tot a lloança de Déu i a benefici espiritual i humà d’aquells que en vulguin fer ús. Moltes gràcies.
Acabada la publicació en aquest BLOG de les NOVES HOMLIES, m’atreveixo a proposar als amables usuaris una nova: Etiqueta: EL RACONET DE LA MISTICA. La mística, no en el seu vessant de fets extraordinaris, com l’èxtasi, la levitació, les locucions o les visions, sinó com alternativa a l’ascètica, amb l’atenció posada en les obres de Sant Joan de la Creu i en l’autor anònim del llibre EL NÚVOL DEL NO SABER. L’ascètica es basa en el raonament, l’esforç i el protagonisme personal. La mística abandona tot protagonisme personal per atribuir-lo solament a Déu, d’acord amb allò que recomana el Salm 36: Encomana al Senyor els teus camins; confia en ell, deixa’l fer. O responent a l’oferta de Ap.3,20: Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb mi. El místic rep, per medi de la il·luminació, que li és donada, una noticia nova de la naturalesa de Déu, que és obscura i inexplicable. Els autors l’anomenen docta ignorància o raig de tenebra. Aquest treball, que ha estat publicat a la revista l’Església d’Urgell i amb una bona acceptació per part de molts lectors, pot ésser útil per a la lectura i meditació particular, i també com a eina de treball per a grups de pregària, de formació espiritual o de catequistes. Gràcies!

dimarts, 24 de març del 2015

Entrada triomfal ( D. de Rams)

           Podríem comparar el dia de Rams a un reportatge exhaustiu de la fascinant personalitat de Jesús. Per una part, es posa de manifest amb força la seva  herència reial: <<Hosanna al Fill de David>> i la seva vocació messiànica: <<Beneït el qui ve en nom del Senyor>>. Per altra part, assumeix sense rebaixes la seva condició humana: <<Es deixà caure a terra i pregava que, si era possible, s’allunyés d’ell aquella hora>>.
            Voluntàriament, Jesús pren el protagonisme d’aquella manifestació popular: <<Jesús envià dos dels seus deixebles amb aquest encàrrec: “Aneu al poble d’aquí al davant, i així que hi arribareu trobareu un pollí fermat, que ningú no ha muntat encara. Deslligueu-lo i porteu-lo. (...) Porten a Jesús el pollí, el guarneixen amb els seus mantells i ell hi puja>>. Ara, Jesús es disposa a rebre, com a rei, l’homenatge fervent  del seu poble: <<Molts estenien els mantells pel camí, i d’altres, ramatge que collien dels camps, i els qui el precedien o el seguien cridaven: “Hosanna, beneït el qui ve en nom del Senyor. Beneït el regne del nostre pare David, que està a punt d’arribar. Hosanna a dalt del cel>>.
            Aquella manifestació, evidentment consentida per Jesús, posà molt nerviosos els dirigents religiosos d’Israel i els mogué a posar en marxa el projecte d’eliminar-lo. Jesús ho sap i ho accepta. Ja a l’Hort de les oliveres, desperta per tercera vagada els seus i els diu: <<Ha arribat l’hora, el Fill de l’home és entregat a les mans dels pecadors. Aixequeu-vos, anem, que el  qui em traeix ja és aquí>>. En el fals procés que seguí a la detenció de Jesús, ell es mantingué ferm en la seva condició de rei: <<Pilat l’interrogà: “¿Ets tu el rei del jueus?”. Ell li respongué: “Sí, teniu raó>>.  Ara Jesús s’abandona a les mans dels seus enemic i es disposa a sofrir i a morir com a home vertader, però vol  que resti per a la Història un testimoni escrit de la seva reialesa i del seu messianisme: <<En un rètol constava la causa de la seva condemna: “EL REI DELS JUEUS>>.

Imprimir article

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada